Moedervlekken dagboek (3)

Moedervlekken dagboek (3)

Arnon Grunberg

Onvermijdelijk komt het moment dat de geïnterviewde zichzelf gaat herhalen, al was het maar omdat bepaalde vragen zich herhalen. Op hoeveel verschillende manieren kun je een en hetzelfde onderwerp benaderen?

Dinsdag had ik drie interviews. Vroeger plande de uitgever nog weleens vijf interviews op één dag, maar de arbeider kan tegenwoordig op mededogen rekenen, ongetwijfeld voortkomend uit het inzicht dat het interview nog wel enigszins spontaan moet lijken.
Het eerste interview dinsdagochtend was veruit het beste. Een jongeman aan het einde van de middag, uiterst sympathiek daar niet van, wiegde mij door zijn stemgeluid en de lange pauzes die hij liet vallen bijna in slaap, maar misschien was ik gewoon moe van de eerdere interviews.
Ik mocht of moest – wat vrijwillig lijkt, verwordt al snel tot een verplichting –  niet alleen over mijn eigen boek vertellen, maar ik had voor een ochtendblad ook een lijstje samengesteld met de beste moeders uit de populaire en minder populaire cultuur.
Bijvoorbeeld de moeder uit Mamma Roma van Pasolini, gespeeld door Anna Magnani, een film die mij in tranen deed uitbarsten.
Of de moeder uit Am Ziel van Thomas Bernhard, een stuk waarin moeder en dochter een toneelschrijver uitnodigen naar hun buitenhuis in Katwijk.
In 2011 speelde ik zelf de schrijver. De regisseuze wilde mij daarna nog meer Thomas Bernhard laten spelen, maar hoe leuk het ook was, het acteren moest geen gewoonte worden.
De moeder in dat stuk zegt dingen als: ‘Redde wie zich redden kan/ en geen mens kan zich redden/ niemand heeft zich ooit gered/ niet één enkel mens onder al die miljoenen en miljarden/ niet één enkel mens.’
Ja, dat vind ik mooi. Ik hoopte maar dat de journalist dat net zo mooi vond als ik aangezien de frase ‘redde wie zich redden kan’ de verhouding tussen interviewer en geínterviewde bijzonder goed treft.


Gepost in: proza op 2016-05-05

Door Arnon Grunberg

Arnon Grunberg (1971) is een van de belangrijkste schrijvers van Nederland. Naast romancier is hij columnist, essayist en journalist. Zijn werk wordt vertaald in vele landen en is meermaals bekroond.


Ook van Arnon Grunberg

Blinde gehoorzaamheid (Abraham Kuyper Lezing 2020)

 

Als het nodig is zijn we bereid onze democratie met mensenoffers te beschermen. In deze gewilligheid ziet Arnon Grunberg de echo van het oeroude verhaal van Abraham en zijn zoon Isaak. De Deense filosoof Søren Kierkegaard worstelde al met de vraag of Abraham een gelovige is of een moordenaar. Arnon Grunberg ging met studenten van de VU opzoek naar een antwoord. In zijn Abraham Kuyper Lezing bekijkt hij wat de drijfveren zijn achter onze gehoorzaamheid aan ethiek, wet en gezag. 


Blinde gehoorzaamheid (voorpublicatie van de jaarlijkse Abraham Kuyper Lezing)

'Isaak wordt niet geofferd omdat hij of Abraham iets verkeerds heeft gedaan, maar omdat God het van hem vraagt, omdat God alles kan vragen', stelt Arnon Grunberg in zijn Abraham Kuyper Lezing. 

De Deense filosoof Søren Kierkegaard worstelde met deze eis van God én met Abrahams gehoorzaamheid. In de lezing op donderdagavond bekijkt Arnon Grunberg de betekenis van het bijbelverhaal en de filosofie van Kierkegaard voor onze democratische samenleving. Hoe denken wij over hedendaagse mensenoffers? Lees hieronder alvast een voorproefje. 




recente posts

Erkenning

Erkenning

Jonah Falke
Gepost op: 2020-07-02 in: faits divers
Gepost op: 2020-07-02 in: current affairs
Normaal?

Normaal?

Elke Geurts
Gepost op: 2020-07-01 in: faits divers