Brief aan onze bestsellerauteurs
Amsterdam, 24-03-2017
Beste auteurs,
Bij dezen kondigen wij aan dat binnenkort het jaarlijkse royaltystatement verstuurd gaat worden: dat zal helaas niet voor iedereen goed uitpakken. Mocht je daar vragen over hebben: bel ons vooral, of loop even langs.
Maar er is ook goed nieuws voor iedereen. De afgelopen maanden hebben we gewerkt aan een uniek project: het inzichtelijk maken van alle componenten die van een boek een bestseller maken. In boeken van Lebowski gaat het vaak over kleine, vrij particuliere onderwerpen: dementie, misdaad, scheidingen, ouder worden, incest. We begrijpen dat dat voor jou relevante thema’s zijn, maar daar denkt het leespubliek anders over. We hebben talloze gesprekken gevoerd met vrienden, familie, collega’s van de financiële en juridische afdelingen, de grote Bruna in Zaandam, volgers op Twitter en Facebook, en daar hebben we veel van opgestoken.
Dit project loopt nog tot mei, maar we kunnen er nu al enkele interessante conclusies aan verbinden. Goed om in overweging te nemen bij het schrijven van je nieuwe boek!
- Sex sells. Verschillende mensen hebben aangegeven te genieten van spannende seksscènes – al moet niet uit de cover van het boek blijken waar het precies over gaat.
- Bestsellers hebben een happy ending. Zoals de tante van Roel aangeeft: ‘Als iedereen dood is weet ik dat ik niet hoef uit te kijken naar een tweede deel. Dat is zonde.’
- Divers woordgebruik is een grote pré (denk aan: knekelveld, zelfkastijding, vendetta).
- Op pagina 10 moet een keerpunt of een plottwist ingevoegd worden, anders haakt de lezer af. Dit gold voor vrijwel iedereen in ons onderzoek.
- Bedenk hoe jóúw boek raakt aan een soort onderstroom in het maatschappelijk sentiment – en maak daar gebruik van, voer dat verder door.
- Schrijf niet vanuit je veilige filterbubbel, maar prik er eens doorheen.
Wij gaan graag met je in gesprek over deze innovaties, laat het ons weten als je vragen hebt.
Voor vanavond alvast een prachtig Boekenbal gewenst!
Hartelijke groet,
Team Lebowski