In 2013 zette de herontdekte klassieker Stoner de uitgeefwereld op z'n kop. Nog nooit eerder was er sprake van zo'n onwaarschijnlijk geval van artistieke rechtvaardigheid: alleen al in Nederland gingen er in drie jaar tijd ruim 250.000 exemplaren over de toonbank. Wereldwijd zijn dat er meer dan een miljoen. Zowel pers als boekhandel waren unaniem lovend, en internationale sterren spraken hun bewondering uit over 'de perfecte roman'. Later verschenen ook zijn anti-western Butcher's Crossing, zijn historische brievenroman Augustus en zijn debuut Niets dan de nacht, waarvan in Nederland gezamenlijk ruim 500.000 exemplaren werden verkocht.
John Edward Williams maakte het allemaal niet meer mee: hij overleed in 1994 op 71-jarige leeftijd aan longproblemen. Maar wie was deze man, die zijn schrijfstijl met elk boek opnieuw leek uit te vinden, eigenlijk echt? En waarom is hij bij leven nooit doorgebroken? In 1973 ontving hij voor Augustus de National Book Award, de belangrijkste Amerikaanse boekenprijs, maar moest die, voor de eerste en laatste keer in de geschiedenis van de prijs, delen met een andere auteur. In deze geautoriseerde biografie leren we een man kennen die pas twintig jaar na zijn dood de eer ontving die hem altijd al toekwam.
Charles J. Shields (1951) is prijswinnend biograaf van onder andere Kurt Vonnegut en Harper Lee. In zijn Harper Lee-biografie Mockingbird, een New York Times-bestseller, gaf hij al aan dat er ergens een nooit uitgebracht manuscript zou moeten zijn: een paar jaar later verscheen uit het niets Go Set a Watchman. Voor zijn biografie van John Williams maakte hij gebruik van honderden artikelen, boeken, interviews en krantenberichten. Hij heeft de volledige steun van Williams' weduwe Nancy Williams en zijn agent, Frances Collin.
Voor haar dood werkte Lucia Berlin aan een boek met nog niet gepubliceerde autobiografische schetsen. In ruim 20 hoofdstukken beschreef ze haar wijdse wereld: van Alaska tot Argentinië, Kentucky tot ...